Supervision
Supervision – kernekompetencer og følelser i ledelsesopgaven
Fundamentet for et balanceret arbejdsliv indeholder oftest en prioritering af den enkeltes ressourcer og en forståelse af indre, mentale tilstande for at kunne bevare overskuddet til den samlede ledelsesopgave herunder omsorgsarbejde, organisatorisk udvikling, personaleansvar og driftsopgaverne.
For at skabe et sundt arbejdsmiljø, hvor både ledere og medarbejdere oplever mening og sammenhæng i forbindelse med arbejdet, er supervision et godt værktøj til at håndtere modstand og udvikle sine fagpersonlige kompetencer.
Hvordan gør vi?
Supervision forstås i min praksis som et fagprofessionelt arbejdsrum, hvor vi øver os og justerer vores erfaringer i en fortrolig og professionel rammesætning. Supervision er ikke det samme som terapi, dog føres der journal for forløbet, og som supervisor har jeg tavshedspligt på samme vis som ved terapi. Lederen inddrager caseeksempler, problemstillinger, undren mv., hvor supervisor bidrager med rammesætning, vejledning samt følelsesmæssig afstemning ift. supervisanden. Der kan inddrages visuelle værktøjer til at understøtte læring på flere niveauer.
Supervision – et fagprofessionelt arbejdsrum til medarbejderen
For at skabe et sundt arbejdsmiljø, hvor du som medarbejder oplever mening og sammenhæng i forbindelse med arbejdsopgaverne, er supervision et godt værktøj til at håndtere modstand og udvikle sine fagpersonlige kompetencer. Jeg tilbyder supervision til medarbejdere. Jeg opfatter samarbejdet som et fælles ståsted, hvor vi øver os og justerer vores erfaringer i et fortroligt og professionelt arbejdsrum. Jeg inddrager ofte let-håndgribelige, visuelle modeller til netop din praksis. På den måde kan vi skabe en personlig og genkendelig metode for dit arbejdsliv – vi er forskellige mennesker, derfor skal måden vi går til det på ikke nødvendigvis være den samme.
Mentaliserende miljøer i skole og dagtilbud
Jeg har erfaring med sparring og supervision til ledelse og personaler omkring børn og unge – både inden for almen- og specialområdet. Jeg bidrager med praksisnære værktøjer til klasserummet, i børnehavemiljøet, til lærerværelset og på ledelseskontoret. Jeg har samarbejdet med ledelse og medarbejdere, der blev hjemsendt undervejs Corona-pandemien. Desuden har jeg arbejdet med stressbelastningsreaktion og forskellige angstformer til sundhedspersonale.
Jeg ønsker at bidrage med min viden om forebyggende tiltag bredt omkring børn og unge. Vi skal støtte børnenes følelsesliv og individuelle personlighed allerede i dagtilbud, så de bliver fyldt med glæde og gåpåmod til skolestart. Såvel skal vi følge det gode arbejde både i overgangen til skolelivet og i de første klassetrin.
Foruden de mere velkendte principper omkring klasserumsledelse og ydre styring blandt elever og førskolebørn, har jeg særlig ekspertise omkring at skabe mentaliserende klassemiljøer. Når vi arbejder systematiseret med følelsesmæssig udvikling f.eks. genkende og anvende sprog for følelser, vente på tur og sætte grænser for sig selv og andre, samtidig med at de voksne agerer rollemodel for det mentaliserende klassefælleskab, opnås større trivsel og udvikling både fagligt, socialt og personligt.
Undervisning
Det er muligt at kontakte mig for undervisning (evt. efterfølgende supervision) omkring f.eks. psykisk arbejdsmiljø, følelser på arbejdspladsen eller forebyggelse af stressbelastning på arbejde.
I er velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud omkring de tematikker, der gør sig gældende i netop jeres institution eller organisation.