Supervision
Supervision – følelser i ledelse
Fundamentet for et balanceret arbejdsliv indeholder oftest en prioritering af vores ressourcer og en forståelse af vores indre, mentale tilstande for at kunne bevare overskuddet til den samlede ledelsesopgave herunder omsorgsarbejde, organisatorisk udvikling, personaleansvar og driftsopgaverne.
For at skabe et sundt arbejdsmiljø, hvor både ledere og medarbejdere oplever mening og sammenhæng i forbindelse med arbejdet, er supervision et godt værktøj til at håndtere modstand og udvikle sine fagpersonlige kompetencer.
Supervision forstås i min praksis som et fagprofessionelt arbejdsrum, hvor vi øver os og justerer vores erfaringer i en fortrolig og professionel rammesætning. Supervision er ikke det samme som terapi, dog føres der journal for forløbet og supervisor har tavshedspligt. Supervisanden inddrager case- eksempler, problemstillinger, undren mv., hvor supervisor bidrager med rammesætning, vejledning samt følelsesmæssig afstemning ift. supervisanden. Der kan inddrages visuelle værktøjer til at understøtte læring på flere niveauer.
Supervision – et fagprofessionelt arbejdsrum for medarbejderne
For at skabe et sundt arbejdsmiljø, hvor du som medarbejder oplever mening og sammenhæng i forbindelse med arbejdsopgaverne, er supervision et godt værktøj til at håndtere modstand og udvikle sine fagpersonlige kompetencer. Jeg tilbyder supervision til medarbejdere. Jeg opfatter samarbejdet som et fælles ståsted, hvor vi øver os og justerer vores erfaringer i et fortroligt og professionelt arbejdsrum. Jeg inddrager ofte let-håndgribelige, visuelle modeller til netop din praksis. På den måde kan vi skabe en personlig og genkendelig metode for dit arbejdsliv – vi er forskellige mennesker, derfor skal måden vi går til det på ikke nødvendigvis være den samme.
Mentaliserende miljøer i skole og dagtilbud
Jeg har erfaring med sparring og supervision til ledelse og personaler omkring børn og unge – både inden for almen- og specialområdet. Jeg bidrager med praksisnære værktøjer til klasserummet, i børnehavemiljøet, til lærerværelset og på ledelseskontoret. Jeg har samarbejdet med ledelse og medarbejdere, der blev hjemsendt undervejs Corona-pandemien. Desuden har jeg arbejdet med stressbelastningsreaktion og forskellige angstformer til sundhedspersonale.
Jeg ønsker at bidrage med min viden om forebyggende tiltag bredt omkring børn og unge. Vi skal støtte børnenes følelsesliv og individuelle personlighed allerede i dagtilbud, så de bliver fyldt med glæde og gåpåmod til skolestart. Såvel skal vi følge det gode arbejde både i overgangen til skolelivet og i de første klassetrin.
Foruden de mere velkendte principper omkring klasserumsledelse og ydre styring blandt elever og førskolebørn, har jeg særlig ekspertise omkring at skabe mentaliserende klassemiljøer. Når vi arbejder systematiseret med følelsesmæssig udvikling f.eks. genkende og anvende sprog for følelser, vente på tur og sætte grænser for sig selv og andre, samtidig med at de voksne agerer rollemodel for det mentaliserende klassefælleskab, opnås større trivsel og udvikling både fagligt, socialt og personligt.
Undervisning i følelsesmæssig udvikling og mentalisering
Det er muligt at kontakte mig for undervisning (evt. efterfølgende supervision) i følelsesmæssig udvikling, reguleringsevne og mentaliseringsbaseret tilgang.
I er velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud omkring de tematikker, der gør sig gældende i netop jeres institution eller organisation.